Duodutch trapt af.

5 juni 2014 - Raeren, België

Linnen - Raeren. 112km

De kop is er af! We zitten in Duitstalig België. Dat is nieuw voor ons. De nazaat van de eigenaar van het café restaurant Mein Onkel Jonathan, spreekt vele talen; Frans, Duits, Nederlands, Spaans en Italiaans. Hij begint met Duits en kijkt moeilijk als ik vraag of er nog plaats is voor twee vermoeide fietser 'aus Holland'. Hij pakt heel gewichtig het boek met reserveringen er bij, terwijl ik het lege hotel-restaurant in kijk, zegt hij: sie haben Gluck! Gluck muss man haben, antwoordt ik gevat. Later begrijp ik dat we de enige gasten zijn en dat het hotel overmorgen wegens vakantie voor drie weken dicht gaat.. Dat is inderdaad mazzel hebben als je niet hebt gereserveerd.. Vanuit Linne hebben we de knooppunten route  gevolgd over sterk wisselende wegen, soms onverhard, wat zeker als t geregend heeft tegen kan vallen. In Nederland en Duitsland was dit prima te doen. In België bleek het een zoekplaatje. Men heeft daar creatieve bordjes met een driehoek en een stip. Het bleek dat de stip de richting aangeeft. Daar komt nog bij dat er soms bordjes ontbreken. Onze fietsgids van Paul Benjaminse, is in 2012 gedrukt en vermeldt op eengegeven moment dat we over het spoor rechtsaf moeten, let op: het bordje ontbreekt! Onvoorstelbaar dat er sindsdien nog niet één Belg is opgestaan om even dat bordje op te hangen, gewoon een simpele pijl was als voldoende geweest. Hoe moeilijk is dat zeg? Het fietsen in deze streek hebben we niet kunnen oefenen in plat Drenthe. Op de eerste dag hebben we al flink wat hellingen overwonnen; je blijft schakelen. Morgen krijgen we ut volgens de ober makkelijker. We nemen de Vennbahn route over de voormalige spoorlijn van Aken Naar Luxemburg. Dat stijgt maximaal 3%, dat kunnen we wel..

Ps. Mieneke, we hebben uitstekend kunnen fietsen op de linzen die je had gekookt, heerlijk! Dat gaan we nog missen!

1. Gerbrig:
    Toppers.
  2. Gabrielle:
    5 juni 2014
    Gelukkig het eerste reisverhaal, begon me al wat zorgen te maken omdat er zo 'lang' radiostilte was.
    Fiets in gedachten mee.... Veel plezier gewenst en veel liefs!
  3. Frank en Tessa:
    5 juni 2014
    Zo! Dat is dus al een pittig begin! Op naar t volgende stuk! We volgen jullie! Gezellig om vanaf de zijlijn mee te genieten.
    Groetjes, Frank en Tessa
  4. Wim Schoolderman:
    5 juni 2014
    jullie waren net op tijd weg!
    Het heeft hier gegoten vanavond.
    De poezen missen jullie en wij ook ( wel een beetje!)
    Gute Fahrt!
    Wim en Ida
  5. Wim Schoolderman:
    5 juni 2014
    Jullie zijn net op tijd weg.
    Het heeft hier vanmiddag gegoten!
    De poezen missen jullie nu al, en wij ook wel een beetje!
    Groet
    Ida en Wim
  6. Mineke en Tjibbe:
    6 juni 2014
    Fijn dat we in gedachten met jullie kunnen meefietsen.
    We waren vanmorgen verheugd om te zien dat het goed fietsweer is.
    Hint: doe het vandaag wat kalmer aan. 112 km lijkt ons een enorm end.
  7. Thijs:
    6 juni 2014
    Na het zure komt het zoet.Al weer een leuk verhaal .
    liefs ,Thijs
  8. Jolande:
    6 juni 2014
    De kop is er af. Hopelijk niet zoveel regen gehad als hier. Met M. is alles heel goed gegaan, gelukkig!!
    Veel plezier!
    Ciao
  9. Wim:
    Hee die Hein en Petra,
    Allemachtig leuk om te lezen die reisstory.
    Veel succes en plezier.(als dat tenminste aktueel is bij zo' n fietstocht)
    Groeten
    Wim