Rustdag Bergamo

19 juni 2014 - Bergamo, Italië

Lecco - Bergamo (50 km)

Vandaag heeft het peloton een rustdag in onze favoriete stad Bergamo. Voor het eerst in veertien dagen wordt er echt helemaal niet gefietst. Even wennen dus. Uitslapen, jawel tot acht uur, de was doen, boodschapjes en verder relaxen. Naar de oude bovenstad lopen, dat is een flinke tippel, terwijl er ook een funiculare (tandradbaantje) is. Daar kun je goed heel eten Jolande. Wat we hebben gegeten? Als primo hadden we risotto, als secundo was daar voor de één een involtini van zwaardvis ingerold in aubergine..  en voor de ander polenta met rundvlees. Als dessert hadden we vers fruit met ijs. Daar fiets je voor om! De rit van gisteren naar Bergamo was bijzonder. Nooit eerder zijn we op de fiets binnengekomen. Vanaf hef vliegveld ben je er zo en lijkt het allemaal goed te doen. Kom je op de fiets dan zit je al heel lang in de drukte van de voorsteden. De route voerde eigenlijk langs de bovenstad, maar daar zijn we expres van afgeweken, want dat zou gigantische klimmen over ook onverharde wegen zijn geweest. Volgens hét boekje een alpine klim om vervolgens in de benedenstad een hotel te zoeken. Onderweg hebben we ons eerste pechgeval gehad. Een spaak van het achterwiel ging kapot met een luide knal. Dat hadden we vorig jaar ook. Nu hebben we het juiste gereedschap mee en kunnen we ons zelf redden, dankzij de spoedcursus van Siemon. Nogmaals bedankt Siemon!
Onderweg hebben we steeds vaker contact met de Italianen, dankzij de talencursus. Het lukt ons steeds beter te begrijpen wat men bedoeld. Als we de weg vragen krijgen we opvallend vaak de woorden 'sempre dritto' (steeds rechtdoor) wat ons dan weer gerust stelt. Soms is het onvermijdelijk over een drukke weg te fietsen, wat onze hobby beslist niet is. Één keer zouden we zelfs over de snelweg verder moeten. Dat werd ons zelf te gortig en te gevaarlijk, terwijl racefietsers dát wel doen.. We kozen er voor om de fietsen en bagage met de trap naar boven te tillen en daar weer verder te gaan. (Zie foto).
Morgen verder richting  Lago d'Iseo, Lago di Garda en we proberen zondag in Mantova te zijn.

1. Jolande:
    19 juni 2014
    Hmmmm heerlijk!! Veel plezier bij het Zenato wijngebied! Wij zaten in Peschiera del garda.
  2. Alien Scholte:
    19 juni 2014
    Hallo Duodutch! Wat een onderneming, diepe buiging voor jullie en een dagje rust kan geen kwaad. Lago d'Iseo hebben wij een paar x op de camping gestaan. Mijn herinnering is nog dat er in de buurt een overval was gepleegd. De overvallers zijn gevlucht via de camping, allemaal zwaar bewapende agenten liepen er rond. Een zeer rare vreemde ervaring was dat. Heel veel succes met jullie reis, wij vertrekken zondag richting Ierland met de auto maar ....de fietsen gaan mee. :)
  3. Wim Schoolderman:
    20 juni 2014
    Genietvan een welverdiende rustdag!
    Ida en Wim
  4. Jannet:
    20 juni 2014
    Hoi levensgenieters, wij kregen van onze slijterij een tip van een lekkere Italiaanse wijn genaamd Cantine Lenotti Soave Classico. De druiven worden verbouwd in Veneto, aan de oevers van het Gardameer. Wie weet zijn jullie in die buurt? Veel fietsplezier weer vandaag
  5. Mineke en Tjibbe:
    20 juni 2014
    Een hele dag niet fietsen. Hoe komen jullie die door?
    Gelukkig dat er goede restaurants zijn. Het water liep ons door de mond (of de tanden).
    Toi, toi hé.
  6. Jan, Annebet en Féline:
    Hé vakantiegangers,
    Heerlijk een rustdag tussendoor :), geniet ervan!
    Beide poezen zijn inmiddels (gelukkig allang) weer gespot hoor! Dit weekend zullen wij ons weer over ze ontfermen :).
    Lieve groet van ons!
  7. Annette:
    20 juni 2014
    Ciao, come state? Avete gia dolore muscolare da andare in bici? Divertitevi nella bella citta di Bergamo ed in bocca al lupo per i prossimi giorni! Saluti , Annette. Ik las dat jullie al wat Italiaans begrepen dus daarom even een hersenkraker voor jullie. Dan kan nl nu jullie een rustdag hebben :)
  8. Joop/Albertine:
    22 juni 2014
    Mooie omgeving om uit te rusten en nu nog even doorzetten.