Mirabel

9 juni 2014 - Hémilly, Frankrijk

Perl - Hemilly Frankrijk 85 km

Opnieuw vroeg op. Vanwege de Pinksteren is er geen ontbijt mogelijkheid in de B&B. Gelukkig heeft de eigenaar iets geregeld in een nabij gelegen hotel. Zonder ontbijt op de fiets stappen is geen optie, omdat vandaag op pinkstermaandag vrijwel niets onderweg geopend is. Het aantal aanstekertjes zal afnemen in deze streek (Lotharingen). Eerst nog even langs de moezel en dan toch Frankrijk in. De betekent dan direct: klimmen. Eerst nog geleidelijk, later wordt het best pittiger. Zeker omdat het vandaag  echt warm geworden is (34 graden in de schaduw). En inderdaad alle restaurantjes die we tegenkomen zijn helaas gesloten. Van uit de verte zie je nog wel een bord buiten staan met plat du jour, maar dat geldt dan niet voor vandaag máár voor demain. Dus maar weer door.. Dolgelukkig zijn we als we bij een tankstation een frisdrankautomaat tegenkomen, waar we even een colaatje uit kunnen trekken en een zakje chips. Het landschap verandert, minder bos, meer landbouw, veel buizerds die je bijna kunt aanraken. Bij aankomst in de B&B blijkt dat we niet de enige zijn gasten zijn. Er zijn nog vier Nederlandse fietsers aangekomen. Erg leuk is dat om verhalen uit te wisselen. Alleen deze keer hadden we drie weken geleden via email gereserveerd. En dat bleek niet voor niets te zijn geweest, is er nl. maar 1 appartement. De andere gasten mochten wel hun tentje opzetten in de tuin;-) Jullie behoren tot de bourgeoisie, sprak de eigenaar honend. Tijdens de warme maaltijd, die zeer uitgebreid was, kwam hij helemaal los. Het was hem opgevallen dat juist Hollanders zichzelf zo afmatten op de fiets of lopend naar Rome of Santiago de Compostela. Hij vroeg zich af wat al deze protestanten toch misdaan hadden dat ze zó gestraft moesten worden.. Medelijden had hij met ze en schonk ons vervolgens een zelfgemaakte schnaps in, gemaakt van de mirabel pruimen (kroosjespruim op z'n Nederlands). Het Duodutch viel daar op in een diepe slaap..

1. Kor Venhuizen:
    Hartelijke groet ,
    Kor.
  2. Michele Ciociola:
    11 juni 2014
    Echt schitterend om te lezen. Luther en Calvijn zullen hier overigens smakelijk om hebben gelachen. toi toi toi